Bordspellen

DUCOSIM beurs 18-05-2019

Zaterdag 18 mei was er weer een Ducosim beurs, waarbij er als altijd volop gelegenheid was om nieuwe spellen uit te proberen. Franke heeft een greep gedaan uit de overdaad aan gepresenteerde en gespeelde spellen:

 

Tiny Towns

In dit spel bouw je een dorpje met behulp van grondstoffen. In elke ronde ontvang je 1 grondstof in de vorm van een houten blokje, waarbij de actieve speler mag bepalen welke grondstof (of, handiger: welke kleur) je neemt. De blokjes plaats je op een eigen speelveld, een vierkant verdeeld over 16 vlakken, waarbij op elk vlak maar 1 blokje of een gebouw mag staan. Met behulp van deze blokjes zorg je ervoor dat je een formatie creëert die overeen komt met één van de kaarten in het midden van de tafel. Elk van deze kaarten toont een gebouw, zoals een herberg, een boerderij, een fabriek, enz. Als je zo’n formatie hebt gemaakt op je spelbord, mag je die veranderen in een gebouw, dat je plaatst op één van de plakken waar voorheen de blokjes stonden. Gebouwen leveren punten op, zolang je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Voorbeeld: Een woonhuis is alleen punten waard als het gevoed wordt door een boerderij. Naast de algemene gebouwen heeft iedereen bovendien een uniek gebouw met een speciale vaardigheid.
Het spel kan tot aan zes spelers gespeeld worden en biedt veel afwisseling door de vele verschillende gebouwen en diverse voorwaarden.

LAMA

In dit vlotte ‘afleg’ kaartspel van Rainer Knizia probeer je de eigen kaarten op je hand weg te spelen. Dit doe je door een kaart te spelen die aan waarde gelijk of een hoger is dan de vorige gespeelde kaart. Als je niet kan, kan je ervoor kiezen om een beurt over te slaan en een kaart te trekken of te passen voor de rest van deze ronde. De waarden van de kaarten gaan van één tot Lama, waarbij de lama zowel voor een zeven als voor een nul doorgaat. Zodra iemand al zijn kaarten kwijt is of iedereen heeft gepast, eindigt de ronde. De kaarten die je aan het einde nog op handen hebt zijn strafpunten, waarbij de Lama zelfs tien strafpunten waard is. Gelukkig worden gelijke kaarten maar 1 keer geteld, zodat 4 zessen en 2 vieren ‘maar’ 10 strafpunten kosten. Degene die de laatste kaart heeft kunnen afleggen, kan als beloning 1 of 10 strafpunten inleveren.
Het spel eindigt zodra iemand 40 strafpunten heeft verzameld.

Krasse Kacke (Who did it?)

Met dit spel wordt je reactiesnelheid op de proef gesteld. Het doel is om erachter gekomen wie van de huisdieren in huis heeft gepoept. Je start het spel met 6 huisdieren in je hand die je snel kwijt wil raken (wie geen kaarten meer heeft, kan het tenslotte niet gedaan hebben). De startspeler kiest een huisdier uit zijn hand en zegt (voorbeeld): ‘Het was niet de kat, het was de hamster!’ Hier moet je zo snel mogelijk op reageren door voor iemand anders het doet, jouw hamsterkaart op de stapel te en een ander dier te beschuldigen (’het was niet de hamster, maar de schildpad!’). Je moet er wel op letten dat je het juiste dier beschuldigt. Als je een dier noemt die niemand anders meer op handen heeft, betekent dit dat jij het zelf hebt gedaan en dus de klos bent. Zodra je drie keer de klos bent, heb je verloren en eindigt het spel. Het spel is lekker chaotisch en je moet echt snel zijn om je kaarten te spelen en tegelijkertijd onthouden welke dieren er nog over zijn om te beschuldigen.

Franke