UCP Leeuwarden

Board Game Jam 2018 – verslag

Vorige maand gaven wij op onze Facebook pagina al een impressie van de jaarlijks plaatsvindende Board Game Jam in Leeuwarden. Dit jaar deed voor het eerst een compleet UCP-team mee. Ook Peter Hirdes was er bij en neemt ons mee in zijn belevenissen van dat weekend….

Vrijdag 13 juli was het dan zover: de Board Game Jam. Om 5 uur ’s middags kregen we een korte presentatie over het 3-daagse evenement plus de bekendmaking van de beide thema’s voor de spellen. Dit jaar moesten de in slechts één weekend bedachte spellen iets van doen hebben met zowel ‘prisoners’ als met ‘roots’. Na de presentatie begon de avondmaaltijd, curry met groente en rijst. Ook konden de deelnemers alvast groepen vormen. Onze groep bestond uit allemaal board game jam nieuwkomers: Roland Visser, Emmi Visser, Sjoerd Mulder en Peter Hirdes.

In de loop van de vrijdag avond kwamen een aantal ideeën op tafel. Zo zouden we een spel maken waarin 3 kabouters gevangen zaten in de tuin van een kwade tuinman. Het spel zou 3 tegen 1 worden en dit is ook even geprobeerd. Het voelde echter niet als een leuk spel en toen het tijd werd om weg te gaan hadden we nog geen definitief plan. We spraken af om daar voor de volgende ochtend thuis nog wat over na te denken. Wat we wel hadden was een veld van hexagons in een langgerekte vorm. Dat was van de vrijdagavond het enige wat overbleef bij het uiteindelijke spel.

Zaterdag ochtend kwam het team weer samen en iedereen had thuis nog wat nagedacht over het concept. Na een kort overleg besloten we dat het spel 4 speler co-operatief zou worden en dat we een deck building  systeem met actiekaarten zouden gebruiken als mechaniek. Thematisch waren we 4 kabouters die gevangen waren in een overwoekerd bos, die gezamenlijk naar de andere kant van het bos moesten komen om te winnen. Moeilijk begaanbaar terrein en monsters stonden tussen winnen en verliezen in.

In het begin merkten we dat ons kaarten-systeem waarin slechts 2 acties zaten te rigide was. Met alleen de acties ‘beweeg 1’ en ‘hak 1’ kwam het vaak voor dat door ongelukkig schudden je eerste beurt nutteloos was. We veranderden toen de verhouding van de kaarten van 4 x ‘beweeg 1’ en 4 x ‘hak 1’ naar 3 x ‘beweeg 1’ 3 x ‘beweeg 1’ en 2 x ‘beweeg/hak 1’. Omdat het spel nu vaak te makkelijk was, voegden we een zoek deck toe. Hierin zaten betere kaarten voor in je eigen deck en ook een sleutel die nodig was om uit het bos te ontsnappen. Tijdens het finetunen van de regels was Emmi continu bezig om spelonderdelen te tekenen en in te kleuren om het spel er mooi uit te laten zien. Langzaam maar zeker begon het spel er steeds beter uit te zien.
Zaterdag om vijf uur was het tijd om bij elkaars spellen te gaan kijken en alvast een potje te spelen met wat op dat moment klaar was. Zelf heb ik bij een spel meegedaan waar de maffia er op uit was om deals te maken om te zorgen dat ze niet weer terug de bak in gingen waar ze recentelijk uit waren vrijgelaten. Na de ronde testen en feedback krijgen op het spel was het weer tijd voor avondeten. Ditmaal was het lasagne en ook ditmaal smaakte het prima. Omdat ik de hele nacht wakker was geweest om iets te verzinnen voor het spel vertrok ik eerder naar huis. De rest bleef nog iets langer doorwerken en testen.

Zondag was het spel al bijna af. Er werden steeds verschillende nieuwe elementen bedacht en uitgetest. Als het spel er te makkelijk van werd, haalden we het nieuwe eruit, werd het er moeilijker van dan lieten we het erin. Uiteindelijk werd het bos na 3 rondes boos en begon ons van achter in te halen. Als ook maar één van ons werd overwoekerd door het bos dan had iedereen verloren. Verder kreeg iedere kabouter een unieke kracht. Zo waren er de houthakker, de verkenner, de pontjesman en de kruidenkenner. Ook de monsters (&planten) kregen nog speciale krachten. De zwakkere monsters deden nu schade (elke kabouter had 3 levens) en de grotere monsters zogen je naar zich toe of sloegen je van zich af. Als een kabouter geen levens meer had aan het begin van zijn beurt kon hij niets meer doen en heelde daarmee 1 van zijn wonden. Als laatste werd toegevoegd dat als je een actiekaart niet gebruikte, je een kruid kreeg van de types bewegen/helen/hakken. Had je 3 van hetzelfde kruid dan kon je die inleveren voor een actie van hetzelfde type.

Rond twee uur was het dringen bij de printer omdat iedereen zijn spel af had en nog zo mooi mogelijk wilde maken. Ons spel was inmiddels zo goed als af en het was bijna tijd dat alle spellen gepresenteerd werden. Er was een racespel gemaakt, waarbij je elkaar flink kon jennen met een actiesysteem dat wat leek op robo-rally. Verder waren er twee kaartspellen met maffiathema, een spel met tegels waarin je vastzat in een nachtmerrie, een party-achtige game waarin je een don komt bezoeken in de gevangenis en hem in een taart voorwerpen komt brengen naar aanleiding van maffe hints, een schaakachtig spel waarbij je je eigen kleur sporen wilt achterlaten in een bos en een Catan-achtig spel waarbij geruild kon worden en gebieden bezet voor productie.
Na de presentaties was er nog een korte borrel met snacks en drankjes. Er was nu ook tijd om elkaars voltooide spellen te spelen. Om half vijf moesten we echt stoppen en ging iedereen weer zijn eigen weg. Het was al met al een zeer geslaagd weekend.

Peter Hirdes