Bordspellen UCP Leeuwarden Wargames

De slag om Tafelonië

Een UCP (bord)speler is van alle markten thuis, dus maakte ik onlangs kennis met ‘Tanks’, één van de vele miniatuurspellen die op de markt zijn. De regels waren makkelijk op te nemen en ingewikkelde zaken als het meten van afstanden met behulp van een meetlint ontbraken gelukkig ook.
De setting was een willekeurig dorp op Tafelonië, waar de Geallieerden het weer eens opnamen tegen de Sovjet Unie. Gewapend met zes dobbelstenen was het doel om de tegenstander te vernietigen. Beide partijen hadden vier tanks en een helikopter ter beschikking en eenmaal geplaatst kon de strijd beginnen.

Het materiaal

Voor elke eenheid die ik tot mijn beschikking had, ontving ik een referentiekaartje. Daar stonden alle belangrijke gegevens op voor elke tank. Zo was er een tank die vrij snel en zeer effectief was tegen luchteenheden, maar al gauw naar zijn grootje ging als ie een keer werd geraakt. Een andere was vrij log, maar kon tegen een stootje en kon flink wat schade uitdelen.

Naast deze kaarten ontving ik ook nog een commandant, die ik mocht toewijzen aan een tank, wat weer extra voordelen voor deze eenheid opleverde.
Ten slotte was er nog een algemene kaart, die aangaf op basis van welke voorwaarden ik nog extra voordelen kon verdienen.

Mijn eenheden: 4 tanks, 1 heli en links de commandant

Het spel

Iedere ronde bestaat uit een aantal fases, die stap voor stap worden uitgevoerd.

Verplaatsfase
Zoals de naam al doet vermoeden, verplaats je de eenheden over het slagveld, beginnend de tanks met de hoogste snelheid en ten slotte de helikopters. Natuurlijk wil je graag dat de tegenstander als eerste beweegt, zodat je daarop kan reageren. Ook belangrijk is dat je bij het verplaatsen van je eenheden de zwakke plekken zoals de zij- en achterkant openstelt en dat het handig is in de bossen of achter een gebouw beschutting te zoeken.

Schietfase
Als alles heeft bewogen, is het tijd om de kanonnen te laten bulderen, beginnend bij de tragere eenheden. Afhankelijk van de aanvalswaarde en de bonussen die zijn ontstaan tijdens het verplaatsen, gooit de aanvaller een aantal dobbelstenen. In het algemeen zijn alle vieren en hoger raak, waarbij bij een zes een kans op kritieke schade geeft, met bijbehorende vervelende gevolgen.
Dan mag de verdediger zijn dobbelstenen gooien om te kijken of zijn eenheden daadwerkelijk zijn geraakt. Ook hierbij ontvang je een aantal dobbelstenen, afhankelijk van de situatie. Naast de verdedigingswaarde ontvang je extra dobbelstenen voor beschutting en of de tank verplaatst is (een rijdend doelwit is lastiger te raken dan een stilstaande). Net als bij de aanval is een vier en hoger een ‘redding’ en daarmee een misser voor de aanvaller.

Als de ‘reddingsworp’ is mislukt, betekent dat een eenheid schade krijgt. Bij voldoende schade gaat je eenheid kapot. Vervelender wordt het als je een kritieke treffer hebt gehad, in de vorm van een kaartje. Dit kan extra schade geven, maar ook nadelen zoals een dobbelsteen minder gooien of dat de loop van de tank vast zit en je alleen nog maar vooruit kan schieten. Geen leuke dingen in het heetst van de strijd.

Reparatiefase
Gelukkig kan je in het begin van een nieuwe ronde een dobbelsteen gooien om kritieke treffers te verhelpen. De schade blijft, alleen de nadelige gevolgen zijn wel weg. Een vier of hoger is voldoende.

Het verloop van de Strijd

Mijn Russen deden hun best, maar waren al gauw in het begin van het spel hun eerste tank kwijt geraakt. Daarentegen kon ik al gauw de helikopter van de geallieerden neerhalen, en al snel volgde er een tank. Het leek er even op dat het slagveld in mijn voordeel zou eindigen: de commandant en nog een tank kregen een enkele reis naar de schroothoop en ik was in de meerderheid.
Helaas waren de dobbelstenen mij niet gunstig gezind; een algemeen bekend fenomeen. Als gevolg hiervan kregen mijn helikopter en de commandant kritieke schade en lukt het mij niet om die te repareren. Uiteindelijk heeft dit mij genekt. De schade die ik nog kon uitdelen, was niet voldoende om nog een tank uit te schakelen, terwijl mijn commandant het te zwaar te verduren kreeg en uiteindelijk werd vernietigd. Met slecht een helikopter tegenover twee tanks had ik uiteindelijk de strijd om Tafelonië verloren.

Dobbelsteen, dobbelsteen in mijn hand…., wie wordt de….

Eindoordeel

Tank is vrij snel te spelen. De regels waren gemakkelijk op te pakken, afgezien van details. Je weet al gauw wat je wel en wat je niet kan doen.
Met een ander doel en vooral minder grillige dobbelstenen had het heel anders kunnen aflopen. Maar dat is voor een andere keer.

Franke