Bordspellen UCP Leeuwarden

Rune Stones

Donderdagmorgen op Spiel 2019. Met slechts een lichte voorsprong op de drommen bezoekers die achter mij de beurs bestormen, bereik ik de stand van Queen Games in Hal 3. Gelukkig, er zijn nog tafels vrij! Welk spel zal ik uitproberen? Copenhagen kende ik al van Speelwarden en Luxor was ook al bekend, zei het zonder de nieuwe uitbreiding. De keuze viel al snel op Rune Stones, dat op 5 demo-tafels stond uitgestald en alleen op zichzelf al een lust voor het oog was. Vriend Erwin Broens was al gaan zitten, en de andere plaatsen waren snel gevuld. Het spel en mijn eerste kennismaking met Rune Stones kon beginnen….

Eerste kennismaking bij Spiel 2019

Rune Stones is van de bekende Duitse spelauteur Rüdiger Dorn, die wij kennen van Instanbul en het nog altijd immens populaire Las Vegas. Ook het in 2018 bij Queen Games verschenen Luxor is van zijn hand, dat mij toen positief opviel door zijn interessante kaartmechanisme. Sinds oktober 2019 is er Rune Stones, dat ik op de laatste Ducosim beurs opnieuw mocht verkennen op de demo-tafels van HOT Games, die de distributie in Nederland doet. Ook deze 2e keer beviel uitstekend, zodat ik diezelfde dag met een exemplaar thuis kwam. Vele potjes later wordt het tijd voor een bespreking:

Inhoud

In de bekende vierkante Queen doos bevinden zich een groot speelbord, 4 ‘persoonlijke’ spelborden voor de spelers, 100 actiekaarten, 60 kleine edelstenen in 5 kleuren en 80 fiches in de vorm van artefacten, erts en Runenstenen. Het geheel wordt afgerond met een (zelf te beplakken) dobbelsteen, 4 scorestenen en een zelf in elkaar te zetten kartonnen troon. Alles is mooi vormgegeven en van prima kwaliteit, al heeft de/mijn troon de vervelende neiging om bij het minste en geringste uit elkaar te vallen. Op het speelbord is een centrale plaats voor alle edelstenen, met daaromheen 2 halve cirkels voor het plaatsen van de runenstenen en de artefacten. Rondom is een scorepad dat eindigt bij een troon; verder zijn er nog plekken voor de trekstapel en te verkrijgbare actiekaarten.

Het spel

De spelers nemen de rol aan van druïden die met elkaar om de macht strijden. Zij verzamelen daarvoor ‘krachtpunten’ die hen steeds dichter bij de troon brengen. Als iemand 65 krachtpunten heeft verzameld, gaat het spel de laatste ronde in en kan de krachtigste druïde de troon bestijgen.

Het spelmechanisme draait om het uitspelen van actiekaarten. Met deze actiekaarten verwerf je edelstenen, die je daarna kunt gebruiken voor het aankopen van artefacten. Deze artefacten kun je vervolgens inruilen voor een runensteen, hetgeen je niet alleen krachtpunten (=overwinningspunten) maar ook een speciale actie/eigenschap oplevert die je de rest van het spel kunt gebruiken.

De ‘Wezenskaarten’ oftewel de actiekaarten

Elke speler start met een edelsteen van elke kleur en 8 ‘persoonlijke’ actiekaarten. Ze worden in het spel ‘wezenskaarten’ genoemd, omdat je er een magisch wezen mee oproept, die een ‘dienst’ (oftewel actie) voor je uitvoert. Op elke kaart staan een aantal gekleurde bolletjes (de valuta), de actie die je met deze kaart kan doen en rechtsboven een getal van 11 tot 114. Elke speler start met een handkaartenlimiet van 4.
Elke keer dat je aan de beurt bent, kun je kiezen uit één van de volgende drie acties:

  • Koop 1 of meer van de open liggende wezenskaarten op het spelbord. Deze betaal je met 1 of meer kaarten uit de eigen hand, waarbij je het aantal gekleurde bolletjes op de bovenrand van je kaart(en) telt. Zowel de nieuw gekochte als de voor de aankoop gebruikte kaarten gaan naar je aflegstapel.
  • Voer een actie uit met (exact) 2 wezenskaarten. In de meeste gevallen koop je hier edelstenen in neen bepaalde kleur voor. Sommige bieden ook direct krachtpunten, laten je de bonus-dobbelsteen werpen of leveren een gratis kaart van het spelbord op. Van de beide gebruikte kaarten gaat één naar je aflegstapel, de andere gaat uit het spel (!).
    Als je niet aan deckbuilding doet, wordt je keuze aan handkaarten dus steeds kleiner.
  • Koop 1 of 2 van de open liggende artefacten voor edelstenen of erts. Je moet de artefacten altijd in de juiste kleur betalen: voor een rood artefact betaal je dus x rode edelstenen, waarbij de witte stenen jokers zijn. Er zijn plekken waarbij je maar 2 edelstenen betaalt, maar sommige kosten ook 3 of 4. De ‘dure’ plekken leveren ook iets anders op, in de vorm van krachtworpen, een worp met de bonus-dobbelsteen of een erts-fiche. Je kunt elke van de open liggende artefacten met 3 erts-fiches kopen, maar dan ontvang je geen bonus.

Extra actie: Aan het einde van je beurt, mag je 2 of meer verschillend gekleurde artefacten inleveren om krachtpunten en een runensteen te bemachtigen. Hoe meer artefacten, hoe meer krachtpunten, maar je ontvangt altijd slechts 1 runensteen.

Deze runenstenen zijn een belangrijke weg naar de overwinning. Je mag er maximaal 4 hebben en ze leveren allemaal een interessante actie of eigenschap op. Je kunt je aantal handkaarten verhogen, korting krijgen op nieuwe actiekaarten, de bonus van de dobbelsteen verdubbelen, enz. enz. Van elke soort is er steeds 1  minder dan het aantal spelers, zodat iedere speler een andere combinatie heeft en daar ook zijn strategie door laat bepalen.

In het begin zul je waarschijnlijk genoegen nemen met minder krachtpunten en maar 2 artefacten inleveren om aan één van de begeerde runenstenen te komen (vooral die met de +2 handkaarten is zeer geliefd). Het verschil tussen 3 punten voor 2 artefacten en 15 punten voor 5 artefacten is echter behoorlijk groot, dus om de troon te kunnen bereiken, zul je in de loop van het spel steeds meer artefacten verzamelen om zo grotere sprongen op het scorepad te maken.

Het spelertableau in de ideale eindsituatie

Beschouwing

Tenzij je (te) veel spelers aan tafel hebt die moeilijk beslissingen nemen en/of vooruit kunnen denken, speelt het spel lekker vlot en ben je snel weer aan de beurt voor je volgende actie. Een standaard spel is na 60-90 spannende minuten afgelopen. Geen enkel spel speelt helemaal hetzelfde, aangezien je steeds andere runenstenen hebt en het aanbod aan handkaarten en artefacten willekeurig is. Wie nog meer variatie in het spel wil brengen, kan overwegen om de uitbreiding ‘Nocturnal’ Creatures er bij te nemen. De 2e uitbreiding ‘Enchanted Forest’ wordt in april verwacht.

  • Aantal spelers: 2-4
  • Speeltijd: 60-70 minuten
  • Leeftijd: 10 jaar en ouder
  • Spelmechanisme: Deckbuilding, acties uitvoeren, bonussen verzamelen
  • Moeilijkheidsgraad: 3/10.

Rune Stones op de tafel bij UCP