Wargames

X-Wing Second Edition

Vrijdag 28 september voor het eerst X-wing 2.0 gespeeld.
Wat is er anders geworden? Wat is beter? Loont het een aanschaf?
Tijd om mijn ervaringen met andere spelers te delen.

Ik vond X-Wing 1.0 een erg leuk simpel spel, waar ik nog niet genoeg van had. Mensen die het vaker deden en het op toernooien speelden, hadden soms wel wat problemen met versie 1.0.
Ik vond het vorige spel leuk omdat er allerlei verschillende spel elementen in zaten. Een deck building game. Een poker element (draaien met schip dials), zodat je niet weet wat je tegenstander gaat doen. Een dobbel spel. En een spel met manoeuvreren van SCI FI schepen – eventueel met eigen gemaakt geluid.
Goed nieuws voor de 1.0 spelers: het spel speelt grotendeels hetzelfde.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

  • Alle kaarten van versie 1.0 kun je niet meer gebruiken. Alle tokens zijn vervangen, waarbij je sommige oude nog wel kunt gebruiken.
  • Dials waarmee je aangeeft waar het schip heen vliegt maken het overzichtelijker, omdat je alle opties in één oogopslag kunt overzien.
  • Het aantal punten voor een standaard spel is veranderd van 100 naar 200.
  • De prijs van schepen en upgrades mogelijkheden staat niet meer op de kaarten, maar online. Fantasy Flight Games zegt dat ze het dan beter in balans kunnen houden.
  • Schepen zijn ongeveer 2 x zo duur geworden (in punten en ook in euro’s geloof ik). Maar allerlei upgrades zijn dezelfde prijs. Er zijn ook acties waarbij je de upgrades (raketten etc.) weer kunt herladen. Upgrades zullen dus waarschijnlijker populairder worden.
  • Er zijn geen 360 graden turrets meer; je moet kijken of je turret goed staat. Die schiet nu op z’n best vanuit twee arcs en je kunt ze via een actie draaien. Op zich is dat extra tactisch. Het kost in ieder geval meer tijd. Als het ware een nieuwe fase.
  • Er waren drie facties, dat worden er minimaal vijf.
  • De force speelt nu ook een rol als je bepaalde piloten (Luke Skywalker etc.) gebruikt.

Zeker als je kijkt naar het aantal mogelijk acties, dat nogal uitgebreid is (o.a. ook linked actions), voelt het spel wat langzamer.
Schade kaarten kunnen worden gerepareerd (als je de goede upgrade kaarten hebt), waardoor het de moeite waard is om buiten schootafstand te vliegen. Want meestal kun je niet tegelijkertijd schieten en repareren.
Alles is wat zwakker. Hele sterke combi’s zijn verzwakt. De ‘Push the limit’ card bestaat niet meer (deze was erg krachtig).
Het speelt dus nog wel grotendeels hetzelfde, alleen iets langzamer door de extra actie mogelijkheden, reparaties en het draaien van de turrets.
Veel kaarten zijn gewijzigd, waardoor het weer een nieuwe ontdekkingsreis is: wat is goed? wat werkt goed samen? etc.

Samengevat:

Positief: Dails zijn beter want overzichtelijker. Upgrades zijn meer de moeite waard en zorgen voor een nieuwe ontdekkingsreis.

Negatief: Het spel is wat complexer geworden, door het grotere aantal acties en de turret draaiingen. Het spel duurt daardoor wat langer, ook doordat het soms loont om weg te vliegen en je schip te repareren.

Voor mij was de nieuwe versie niet nodig geweest. Het had voor een groot deel ook via een FAQ/Errata gekund, denk ik. Het is nogal aan de prijs voor wat je krijgt en ik kan me voorstellen dat mensen die niet heel veel schepen hebben, gaan afhaken. Dat heb ik ook gehoord van sommige mensen. Ik had al vrij veel schepen dus voor mij was het geen vraag, upgraden maar.
De Upgrade kits zijn nogal aan de prijs, en er zijn onvoldoende dials voor zeer populaire schepen (Bijv. XWING’s) .
Het is nodig om weer een starterset te kopen. Voel me een beetje een melkkoe.

Wat gaat er gebeuren met de community? Lopen mensen weg? Trekt het juist nieuwe mensen aan? Het blijft tenslotte een leuk spel. De toekomst zal het leren.

 

Albert Goudberg