In het eerste weekend van augustus was het weer tijd voor de jaarlijkse Board Game Jam in Leeuwarden, inmiddels al de 9e editie van dit evenement.
Een Board Game Jam? Wat is dat?
In een Board Game Jam proberen teams van spelers binnen een weekend een bordspel te ontwerpen en vervolgens uit te werken, zodat het op zondagmiddag (!) gespeeld kan worden.
Als extra uitdaging krijgen de teams pas op vrijdagmiddag te horen op welke thema’s het spel gebaseerd dient te zijn: een ware uitdaging voor je talenten op het gebied van samenwerking, creativiteit en improvisatievermogen dus. Deelname kost uiteraard geld (± 45 euro), voor een heel weekend spanning en sensatie op spelgebied. Desgewenst inclusief eten en drinken.
Dit jaar waren er geen UCP leden van de partij, maar ik (Bob) zou ik niet zijn om er niet bij te zijn. De thema’s van dit jaar waren (1) This is an order en (2) Illusions, met als reserve-thema Recession.
Vier teams wierpen zich op deze taak en slaagden er allen in om een geslaagd en speelbaar prototype te maken in de vorm van een kaart- of bordspel.
Een van de leukste dingen om te zien, zijn de verschillende richtingen die de teams op basis van de thema’s kunnen inslaan. ‘This is an order’ werd 2 x verwerkt in een restaurant, 1 x in een potions-winkel en 1 x in een smokkellaarsorganisatie. Maar hoe verwerk je dan de illusie? En zo niet: de recessie?
Elke groep had een eigen benadering:
In het spel ‘Well Served’ zijn alle spelers uitbaters van een fast food restaurant dat langs festiviteiten trekt. Snelle levering telt hier veel sterker dan kwaliteit, dus verwerk je als speler regelmatig restjes en producten van lagere kwaliteit in je gerechten. Een keertje gemalen visgraat i.p.v. zalm moet kunnen – en als de klant klaagt, ach, morgen sta je ergens anders.
Een tafeltje verder werden de ‘orders’ vertaald in de bijzondere wensen die de ‘gasten’ van je dierenrestaurant op hun lever hebben. In een drafting-systeem probeer je hier aan de juiste dingen te komen waarmee je aan de opdracht(en) kunt voldoen.
Even verderop weer iets anders: De spelers hebben hier een potion-winkel die het personeel niet meer kan betalen (recessie) en daarom met een worker-placement systeem allemaal critters erop uit sturen om aan de kristallen, kikkerdril en kruiden te komen die in de potions verwerkt moeten worden.
En dan heb je nog de toekomstige wereld waarin de mensen in verschillende districten leven met allemaal verschillende wetten en verboden. Hierin reis je van district naar district om aan de wensen van de klanten (orders) te voldoen. En als het even kan, verraad je de concurrentie aan de autoriteiten en pik je hun smokkelwaar in. Die je daarna snel moet afleveren, want de concurrentie zal het zeker niet nalaten om hetzelfde bij jou te doen.
In de ideale situatie weet je vrijdag wat voor spel je kunt maken en ga je de ideeën zaterdag uitwerken en testen, waarna je zondag een speelbaar prototype maakt. Dat gaat natuurlijk niet elke keer zo soepel: dit jaar moest een groep na de eerste (niet helemaal geslaagde) tests het roer totaal omgooien en heel heel nieuw ontwerp maken
In de laatste fase van het weekend zijn de creatieve geesten heel actief om de spelideeën om te zetten in iets dat ook visueel aantrekkelijk is. Zondagmiddag zijn alle deelnemers als mieren bezig om alles nog snel ‘even’ uit te printen, te knippen, te plakken of kaartjes in sleeves te schuiven. Het blijkt elke keer weer erg moeilijk om de deadline van 14:00 uur te halen.
Na alle presentaties konden alle deelnemers en eventuele bezoekers met een hapje en een drankje de spellen uitproberen. Aan het einde van de zondagmiddag keerden alle deelnemers (sommige zichtbaar vermoeid) weer huiswaarts. Tot ziens in 2025? En eh, is het een leuk idee om in de jubileums editie van 2025 ook met een UCP team mee te doen?
Tot slot nog een serie beelden van de Board Game Jam 2024
en de laatsten: de smokkelaars