Bordspellen Magic the Gathering Pokemon

Keyforge : Call of the Archons Een eerste review

Keyforge: Call of the Archons

Eind 2018 bracht Fantasy Flight Games het kaartspel Keyforge uit. Het spel heeft al snel populariteit gewonnen en ook bij UCP zie je het regelmatig op tafel. Wat is de aantrekkingskracht van Keyforge en wat onderscheidt dit spel van de andere kaartspellen?

Wat is het:

Twee spelers proberen in een toekomstige wereld de ultieme kracht en wetenschap te vinden. Ze nemen het beiden tegen elkaar op, elk met een eigen stapel kaarten (=deck). Je probeert als eerste drie sleutels te bemachtigen om het spel te winnen. Om de sleutels te kunnen vormen (vandaar de naam van het spel) heb je ᴁmber nodig. Door middel van het spelen van kaarten en uitvoeren van acties probeer je dit waardevolle goedje te verkrijgen en/of te stelen van je tegenstander.

Wat Keyforge nu zo anders maakt dan kaartspellen als Magic: the Gathering en Pokemon is dat elk deck uniek is; er zijn geen twee decks gelijk. Je mag dan ook geen kaarten erbij te doen of verwijderen: wat je hebt, daar speel je mee. Als je het spel wilt uitbreiden, dan koop je meteen kant en klare decks, gereed om mee te spelen.

Wat zit er in de doos:

De starter set bevat vier decks bestaande uit 37 kaarten, waarvan twee als een tutorial fungeren en twee unieke decks.
Daarnaast zit er flink wat materiaal in zoals kaarten en tokens om alle scores en goederen tijdens het spel bij te houden en uiteraard de spelregels.
Een slimme jongen die een beetje om zijn beurs denkt, kan ook gelijk voor twee of meer uitbreidingen gaan, haalt de regels van internet en improviseert wat met de materialen om alles bij te houden.

Hoe wordt het gespeeld:

Elke ronde die je speelt, bestaat uit 5 fases. Vier van de 5 fases zijn vooral administratie, zoals de controle of je een sleutel kunt vormen of het gereed maken van je kaarten voor de volgende ronde. De derde fase is de belangrijkste fase, waar je dus alle belangrijke acties doet. De fases:

  1. Vorm een sleutel
    Als het je is gelukt om in de vorige rond zes ᴁmber te verzamelen, vorm (“force”) je een sleutel. Altijd maar één, ook al heb je veel meer ᴁmber op voorraad.
  2. Kies een factie
    Het spel bevat zeven facties en elk deck bestaat uit drie facties. Elke factie heeft zo zijn eigen speelstijl en eigenschappen. Zo spelen de ridders van Sanctum erg defensief met hun schilden en zorgen de listige Shadows ervoor dat je ᴁmber kunt stelen.
    In deze fase kies je één van de drie facties, zodat je de kaarten van deze factie kunt gebruiken om acties mee te doen.
  3. Speel of leg kaarten af en gebruik kaarten van de gekozen factie
    De derde fase is waar je de belangrijkste dingen doet. Je speelt kaarten uit je hand, voert diverse acties uit en legt eventueel kaarten af zodat je meer kaarten mag trekken aan het einde van de ronde. Elke kaart heeft zijn eigenschappen die je moeten helpen om sterker te worden of om ᴁmber te verzamelen.
    Keyforge heeft vier verschillende types kaarten: actiekaarten, artefacten, eenheden en upgrades. Terwijl je bij actiekaarten eenmalig een actie uitvoert, komen de andere kaarten op tafel en kunnen die gelijk of later in het spel voordelen opleveren.
    Eenheden zijn een belangrijk onderdeel van Keyforge. Je kan ze inzetten om er ᴁmber te oogsten (ookwel ‘reapen’ genoemd), of in gevecht gaan met een eenheid van de tegenstander. Sommige eenheden geven je ook nog toegang tot een aparte actie. De upgrades tenslotte kun je aan een eenheid toevoegen, zodat deze sterker wordt.
    Als je een eenheid uit je hand speelt, kun je die pas in de volgende ronde gebruiken.
    Het aanvallen van eenheden gaat als volgt: Iedere eenheid heeft een bepaalde kracht en eventueel een verdediging. De kracht geeft zowel de schade aan die een eenheid kan uitdelen of andersom kan absorberen. Heeft een eenheid ook nog een verdediging, dan trek je deze van de schade af voordat de eventuele rest wordt toegewezen.
    Er zijn een flink aantal verschillende eigenschappen die tijdens het spel ervoor zorgen dat bepaalde regels even niet gelden. Zo kun je slechts 5 of zelfs 7 ᴁmber nodig hebben om een sleutel te vormen, of krijg je een extra voordeel ontvangt als je met een bepaalde eenheid gaat vechten of ‘reapen’.
    Zodra je een kaart hebt gebruikt, draai je die kaart een kwartslag om aan te geven dat je die kaart voor deze ronde niet meer kan gebruiken.
  4. Kaarten resetten voor je volgende beurt:
    Je draait je kaarten een kwartslag terug om aan te geven dat ze weer ‘acief’ zijn.
  5. Je hand aanvullen met nieuwe kaarten:
    In de laatste twee fases zet je gebruikte kaarten weer rechtop en vul je je hand weer tot zes kaarten aan. Bepaalde acties tijdens een ronde  kunnen ervoor zorgen dat je zelfs minder kaarten mag trekken.
Wat zit er verder in de pijpleiding

In het tweede kwartaal van 2019 komt er een tweede serie van Keyforge uit, Age of Ascension. Deze nieuwe set bevat ook een starter set en weer een flinke hoeveelheid nieuwe decks. Deze starter set bevat geen tutorial decks, wel twee unieke decks, Een speelmat van papier en verschillende tokens die de markeer kaarten in de eerste set vervangen.

Oordeel

Keyforge speelt lekker snel weg, vooral als je bekend bent met Magic the Gathering. Dat is niet zo raar als je bedenkt dat het door dezelfde maker van Magic is bedacht: Richard Garfield. Een flink aantal van zijn concepten zie je dan ook weer terug in Keyforge.
De regels zijn eenvoudig te leren, naar bij het spelen loop je regelmatig tegen uitzonderingen aan die in ieder geval de eerste keer vraagtekens opleveren. Wellicht dat een officiële errata op zijn tijd duidelijkheid gaat verschaffen.
Een tweede puntje van kritiek zit hem in de aanschaf van nieuwe decks. Omdat alle decks uniek zijn, zou je zeggen dat ze allemaal gebalanceerd (zouden moeten) zijn. Dit is niet het geval, sommige decks zijn sterker of zwakker dan andere. De regels raden aan, om een sterker deck dan een een handicap toe te wijzen door bijv. minder kaarten te trekken (klinkt als: ‘wanneer je fiets te goed is, moet je de banden half leeg laten lopen’; nogal een zwaktebod). Of, wat ze natuurlijk liever zien: koop een nieuw deck die (hopelijk) sterker is dan die van je tegenstander.

Keyforge: Call of the Archons

• Aantal spelers: 2
• Speeltijd: 11-15 minuten
• Leeftijd: 12 jaar en ouder
• Spelmechanisme: Deck optimaliseren, tactisch plannen, met je facties het beste uit je kaarten halen
• Moeilijkheidsgraad: 5/10; Engelse regels, sommige niet meteen duidelijk. Voor Magic-spelers 3/10
• Categorie: Card duel game, vergelijkbaar met Magic: The Gathering (maar dan zonder het ’trade’ aspect)